تکنیک هایی برای تری دی مکس کاران - نور

ٌٌٌٌٌٌWelcome

تاریخ : یک شنبه 5 شهريور 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

در جهان واقعی انواع نورها وجود دارند و این نورها روی سطح اجسام تاثیرات گوناگونی دارند که این اثرات به سطح جسم بستگی دارد . اما در نهایت ، جلوه نور روی سطح اجسام مختلف به شیوه های گوناگونی ظاهر می شود : ممکن است نقاطی نورانی بر روی سطح جسم پدید آید و یا منعکس شود و یا همانند اجسام مات نور پراکنده شود و همچنین ممکن است جلوه هایی زیبا پدید آید که شبرنگ و اجسام با خاصیت فلورانس از این دسته اند .

در دنیای کامپیوتر الگوریتم های گوناگونی برای خلق هر یک از این جلوه ها نوشته شده است . الگوریتمهای رندر کردن ، الگوریتم های محاسبه بردارهای سطح و غیره . اما بهترین جلوه های نورپردازی ایجاد نخواهد شد مگر آن که هنرمند در جهان اطراف خود دقیق تر شده و انواع نورها و جلوه ها و اثرات هر یک را مورد بررسی دقیقتری قرار دهد .

کار با سایه ها و نورها کاربردهای عملی بسیاری دارد . جلوه یک جسم در نورهای گوناگون و تاکید بر بخش خاصی از یک جسم از جمله این کاربردهاست .

● اصول نورپردازی صحنه ها

نورها در هوا پراکنده شده و بسته به گرما و سرما و دوری و نزدیکی ، روشن یا تیره و یاتیز ونرم باشند . این کیفیت ها یک صحنه را شاد یا غمگین ، آرام و پر تحرک ، شاعرانه یا خنثی و آشکار یا اسرار آمیز جلوه می دهد .

رنگ نور و زاویه برخورد نور به صحنه باعث می شود که دو عامل زمان و مکان به صحنه اضافه شوند . برای صحنه هایی که صبح یا عصر را نشان می دهند نور خورشید باید دارای یک رنگ گرم ( زرد - نارنجی - قرمز ) باشد و زاویه خورشید با صحنه باید کم باشد . نورهایی که سفیدتر(شدیدتر) هستند باید با زاویه بیشتری به صحنه بتابند تا نشان دهند که فرضا خورشید در وسط آسمان است و هنگام ظهر می باشد . نورهای پر کننده محیط که در بالای زمین صحنه قرار دارند باید آبی یا خاکستری باشند تا آسمان را تداعی کنند . آن نور های پر کننده محیط که بر روی زمین صحنه قرار می گیرند باید سبز یا قهوه ای باشند تا سطح زمین را تداعی کنند .

برای نشان دادن یک صحنه در شب ، از یک نور آبی - سفید سرد استفاده کنید تا نور ماه و ستارگان تداعی شود . اگر صحنه شما مه آلود است نور چراغ های خیابان باید دارای یک هاله گرم و مخروطی شکل باشند . اگر در یک صحنه یک جسم بزرگ یا روشن وجود دارد باید یک نور با رنگ خود جسم در نزدیکی جلوی آن قرار داده شود تا جلوه انعکاس نور از سطح این جسم شبیه سازی شود . در صحنه های پوشیده نظیر داخل ساختمان نیز نورها باید رنگی باشند . در این حالت برای نورهای هالوژن و مشخص صحنه نظیر نورهای لامپ از یک رنگ زرد گرم و برای آن که صحنه با نورهای فلئورسنت روشن شود از یک رنگ زرد-سبز سرد استفاده کنید . همچنین در این صحنه ها حتما باید یک نور پر کننده محیط که با رنگ آمیزی کل صحنه مانند دیوارها و فرش یا کفپوش هماهنگی داشته باشد تعریف کنید .

● انواع نورها

Omini و یا نورهای نقطه ای که از جمله آن می توان لامپ را نام برد . این نورها تغییر پذیرترین نورها بوده و از یک جهت در تمام جهات منتشر می شوند و همانند نور یک لامپ سایه ای را ایجاد نمی نمایند .

Default که در واقع نور پیش فرض ویوپورت ها بوده و بدون افزودن هر گونه نوری به ویوپورت ها در آن وجود دارد و بر سطح اجسام تابیده می شود . این نور از نوع نقطه ای بوده و شما قادر خواهید بود تا دو نوع نور را در هر ویوپورت به کار ببرید : نور روشنتر که در بالا و جلوی مبدا مختصات قرار می گیرد و نور تیره تر یا پر کننده محیط که در پایین و سمت راست مبدا مختصات جای داده می شود .

Spootlight و یا نورافکن که بر خلاف نورهای نقطه ای تمام صحنه را روشن می کنند که این محدوده را مخروط روشنایی می گویند . عملکرد این نورها درست مانند نورافکن هایی است که در صحنه های عکاسی یا فیلمبرداری از آن ها استفاده می شود . نور افکن ها نیز همانند دوربین ها بر رو نوع می باشند :نورافکن های هدف دار که همواره هدف خود را روشن کرده و از حرکات آن تبعیت می کند و نورافکن های آزاد که هیچ مربع هدف گیری ندارند و به همین دلیل به راحتی می توان آن ها را جا به جا نمود .

Directional یا نورهای جهت دار که همان مخروط نورانی و پارامترهای کنترلی نظیر نورافکن ها را دارند با این تفاوت که نورهای جهت دار روی کل صحنه تاثیر می گذارند نه فقط روی ناحیه مخروط نورانی . علت این امر این است که در این نورها فرض می شود که منبع نور میلیونها کیلومتر از صحنه دور هستند مانند خورشید و به همین دلیل پرتوهای نور هنگامی که به صحنه می رسنددیگرواگرا نیستند .

Sunlight System و یا سیستم نور خورشید که در واقع یک منبع نورانی مرکب است که شامل دو نور جهت دار آزاد و یک جسم از نوع قطب نما است . قطب نما جسمی کمکی است که به کمک آن می توانید محدوده نور پردازی خود را بر حسب موقعیت جغرافیایی تعیین نمایید . همچنین می توانید نوع نور را برای روزی خاصی از یک ماه و یا ساعتی از شبانه روز تعیین نمایید .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مقالات تردی مکس

آخرین مطالب

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 239
بازدید دیروز : 39156
بازدید هفته : 239
بازدید ماه : 36962
بازدید کل : 1577203696
تعداد مطالب : 405
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 2